Školení - CIZINCI V ČR: Otázky migrace, integrace a přímé práce
Člověk v tísni, o. p. s., regionální pobočka Plzeň 10. a 11. února 2010, od 10:00 do 16:00
Člověk v tísni, o. p. s., regionální pobočka Plzeň
Mikulášské nám. 552/17, 326 00 Plzeň
www.cvtplzen.cz, www.clovekvtisni.cz
Tel.: (+420) 377 240 090 (+420) 377 240 090 , e-mail: pobocka.plzen@clovekvtisni.cz
Regionální pobočka Plzeň pořádá v rámci projektu Plzeňáci?
Školení CIZINCI V ČR: Otázky migrace, integrace a přímé práce
(akreditováno Ministerstvem vnitra, číslo akreditace: AK/VE-207/2009)
Datum: 10. a 11. 2., od 10:00 do 16:00
Místo: Krajský úřad Plzeňského kraje, Škroupova 18, Plzeň, místnost č. 326 (3. patro)
Rozsah: 12 x 45 min.
Témata:
1) Historie migrace do ČR a aktuální stav (legislativa, aktuální problémy a výzvy, nástroje
řešení, platformy pro diskusi a další postup v oblasti migrace a integrace cizinců)
2) Postavení cizinců ve společnosti a na trhu práce
3) Sociální služby pro cizince, jejich zaměření, spektrum a dopad, vzdělávání cizinců,
postavení dětí cizinců v rámci vzdělávacího systému
4) Přímá práce - komunikace s cizinci
Lektoři:
Mgr. Markéta Slezáková (Centrum pro integraci cizinců, o. s), Mgr. Eva Dohnalová (Berkat,
o. s.), Mgr. Hana Marková, Bc. Petra Kozílková, Mgr. Petra Hlavničková, Mgr. Lukáš
Radostný (všichni Meta, o. s.)
Cena: zdarma
Zasílání přihlášek: ales.kavalir@clovekvtisni.cz, nejpozději do konce ledna 2010
Koná se ve spolupráci s Krajským úřadem Plzeňského kraje.
Podrobný popis programu:
1. den dopoledne (3 x 45 min.)
Historie migrace do ČR a aktuální stav (legislativa, aktuální problémy a výzvy, nástroje
řešení, platformy pro diskusi a další postup v oblasti migrace a integrace cizinců)
- emigrace vs. migrace do/z ČSR a ČSSR po 2. světové válce do roku 1989
- vývoj imigrační a integrační politiky a legislativy po roce 1989 (vývoj transpozice
práva ES/EU, hlavní politické a legislativní změny a jejich důsledky, Schengen)
- aktuální výzvy v oblasti migrace a integrace cizinců (migrace jako riziko kulturní,
socioekonomické a bezpečnostní, restriktivnost imigrační politiky, obchod s lidmi a
novodobé otroctví, nelegální migrace, regularizace migrace, integrace vs. asimilace
imigrantů, projekt dobrovolných návratů)
- evropský kontext migrace a integrace na příkladu Nizozemí a Německa
1. den odpoledne (3 x 45 min.)
Postavení cizinců ve společnosti a na trhu práce
- práva a povinnosti dle různých typů pobytu de iure a de facto (vč. občanství)
- přístup k informacím a servisu státních orgánů (vyřízení povolení k pobytu, pracovní
povolení, sociální zabezpečení, zdravotní péče a pojištění)
- preventivní, represivní či pro-integrační nástroje uplatňované státem, na úrovni
samospráv a NNO (služby, programy, opatření)
- zprostředkovatelské agentury a důsledky jejich působení v celostátním i lokálním
měřítku, v kontextu ekonomické krize
2. den dopoledne (3 x 45 min.)
Sociální služby pro cizince, jejich zaměření, spektrum a dopad, vzdělávání cizinců,
postavení dětí cizinců v rámci vzdělávacího systému
- představení sociálních služeb nabízených cizincům v České republice sociální
správou, neziskovými a církevními organizacemi, jejich zaměření a dopad
- nastínění základní problematiky v oblasti vzdělávání cizinců a představení některých
vzdělávacích aktivit a programů, témata: jazyková bariéra, vzdělávací potřeby cizinců,
legislativní rámec vzdělávání cizinců
- vývoj přístupu ke vzdělávání dětí cizinců na českých školách z hlediska legislativního
a pedagogického, s využitím konkrétních příkladů z praxe, možnosti dalšího postupu
při vytváření koncepce a metodiky jejich začleňování do českého vzdělávacího
systému
2. den odpoledne (3 x 45 min.)
Přímá práce - komunikace s cizinci
- zaměřeno na hlavní skupiny migrantů do ČR
- socio-kulturní specifika cizinců (co bychom měli vědět, co můžeme očekávat, jak
bychom se měli chovat a co bychom měli požadovat a předávat)
- česká specifika, s čím se naopak musejí vyrovnat cizinci, co je nejčastěji udivuje,
zaráží, čemu nerozumí, na co si musí zvykat
- jak komunikovat s cizincem bez znalosti či jen s částečnou znalostí češtiny (základní
nástroje a způsoby mluvy, volby slov, užívání či naopak vyvarování se konkrétních
výrazů a tvarů, slovních spojení, preference písemného vyjádření apod.)
- tipy a modelové přístupy k cizincům, možné komunikační i jiné potíže
- naše předpoklady, očekávání cizinců vs. skutečnost a z toho plynoucí nedorozumění
- konkrétní příklady z praxe
Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina Ukrajina