PROHLÁŠENÍ K NOVÉMU ZÁKONU O STÁTNÍM OBČANSTVÍ

Ministerstvo vnitra si za modernizaci institutu českého státního občanství vybírá velkou daň

Senátu Parlamentu České republiky
k rukám předsedy Milana Štěcha

Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, v příloze si Vám dovoluji zaslat Prohlášení k novému zákonu o státním občanství, které podepsalo 24 organizací. Prohlášení se týká nové právní úpravy státního občanství, kterou pod číslem senátního tisku 87/09 v současné době projednává Senát, přičemž Ústavně-právní výbor Senátu a Výbor pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost Senátu mají tento materiál na programu zítra, dne 15.5.2013 a plénum se má tomuto tématu věnovat dne 16.5.2013.

S pozdravem

Mgr. Pavel Čižinský

 

... 

PROHLÁŠENÍ K NOVÉMU ZÁKONU O STÁTNÍM OBČANSTVÍ

Ministerstvo vnitra si za modernizaci institutu českého státního občanství vybírá velkou daň

 

Senátorkám a senátorům Parlamentu ČR
Praha 1, Valdštejnské náměstí
epodatelna@senat.cz

V Praze dne 15. dubna 2013

 

Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři,

obracíme se na Vás v souvislosti s novým zákonem o státním občanství České  republiky, který Poslanecká sněmovna schválila dne 27.3.2013 (sněmovní tisk 827). Tento zákon je velmi významný, neboť přináší komplexní rekodifikaci státoobčanského práva.

Nový zákon reaguje na dosavadní neutěšený stav, kdy Česká republika udělovala - v poměru k celkovému počtu cizinců zde žijících - vůbec nejnižší počet státních občanství v celé Evropské unii. Zákon přináší zásadní pozitiva, mezi nimiž je třeba uvést umožnění dvojího občanství, přiznání nároku na občanství tzv. přistěhovalcům druhé generace nebo poměrně velkorysý přístup k emigrantům a všem, kteří v minulosti české nebo i československé občanství ztratili.

Tato modernizace právní úpravy státního občanství je však spojena s poměrně razantním zvýšením pravomocí, které mají nad cizinci úředníci Ministerstva vnitra a pracovníci zpravodajských služeb. Je třeba zmínit především 3 hrozící rozpory s Ústavou, které hodlá nový zákon zavést, a to:

  • - Testy DNA pro některé nemanželské děti českého otce a matky - cizinky, přičemž cílem tohoto opatření má být předcházení fingovaným/účelovým určením otcovství. Zavedení genetických testů, které si dotyčné rodiny navíc musí samy hradit, je však nejen nepřiměřeným zásahem do soukromí, nýbrž i nepřípustnou diskriminací nemanželských dětí oproti dětem manželským, kterou již zakázal i Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku vrozsudku Genovese proti Maltě ze dne 11.10.2011.
  • - Zpravodajské služby a Policie mají získat jakési právo veta ohledně udělení občanství cizinci, proti němuž existují utajované informace svědčící o jeho nebezpečnosti, přičemž dotyčný cizinec se obsah těchto informací nedozví a tato rozhodnutí budou i vyloučena ze soudního přezkumu. Absence soudní kontroly by vedla k faktické nekontrolovatelnosti rozhodování ministra vnitra a nepřiměřené moci tajných služeb, jejichž činnost nepožívá obecné důvěry ani záruk před zneužitím, nad cizinci.
  • - Diskriminace těch emigrantů zčeských zemí, kteří se přestěhovali na Slovensko. Zatímco emigranti do všech ostatních zemí (např. do států Jižní Ameriky), budou mít právo získat znovu české občanství, ti Češi, kteří se např. ve 30. letech 20. století nebo po roce 1993 přestěhovali na Slovensko, toto právo mít nebudou. Stímto souvisí i plánované ukončení opatření řešících rozpad ČSFR vroce 1992, ač vČR stále mnoho obětí rozpadu naší někdejší federace žije a ač Václav Klaus sVladimírem Mečiarem tehdy slibovali, že rozpad Československa nebude mít negativní dopady do života občanů.

Domníváme se, že udělení státního občanství je - z právního hlediska - završením integrace cizinců do české společnosti. Nový zákon by měl podmínky pro tuto integraci nastavit férově a spravedlivě, což mimo jiné znamená, že podmínky musí být formulovány jasně a ne vágními termíny typu „integrace z hlediska rodinného" (viz § 13 odst. 1 nového zákona), pod nimiž nikdo neví co si představit. Po cizincích by zpravidla nemělo být požadováno to, co není požadováno po českých občanech (viz např. majetková přiznání dle § 14 odst. 7 nového zákona). Stát by neměl cizincům ukládat povinnost být jaksi „lepší" než je průměrný český občan. Podmínky by měly být nastaveny tak, aby cizinci měli reálnou možnost na občanství dosáhnout. Udělení občanství totiž nemá být jen „odměnou" za to, že se migrant integroval, nýbrž může být i pomocí tomuto migrantovi k lepší sociální integraci. A stejně jako je v zájmu trvale usazených cizinců získat české občanství, tak je i v zájmu demokratického českého státu, aby jeho trvalí obyvatelé občanství měli a aby usazení přistěhovalci nezůstávali napořád cizinci, tj. obyvateli druhé kategorie.

Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, dovolujeme si Vás tímto vyzvat, abyste nový zákon o státním občanství upravili ve shora uvedeném duchu a s příslušnými pozměňovacími návrhy vrátili zpět do Poslanecké sněmovny.

 

S úctou

 

Marek Čaněk                                                             Miroslav Dvořák

Konsorcium nevládních organizací                                       Poradna pro občanství/Občanská a lidská

pracujících s migranty v ČR, o.s.                               práva  

 

Eva Kavková                                                             Kateřina Červinková

Evropská kontaktní skupina                                      InBáze o.s.

 

Lucie Trlifajová                                                         Elena Tulupova

Multikulturní centrum Praha                                     Agency for Migration and Adaptation

AMIGA o.s.

 

Pavla Redlová                                                                       Libor Kučera

program Migrace, Člověk v tísni o.p.s.                     Poradna pro integraci

 

Magda Faltová                                                          Martin Rozumek

Sdružení pro integraci a migraci                                Organizace pro pomoc uprchlíkům

 

Cristian Popescu                                                        Jitka Poláková

SOZE                                                                        proFem o.p.s.

 

Vladislav Günter                                                       Ngo Thi Quynh Nga

Centrum pro integraci cizinců                                   Klub Hanoj

 

Zuzana Vodňanská                                                   Bohdan Rajčinec

META o.s. - Sdružení pro příležitosti mladých        Ukrajinská iniciativa v České republice

migrantů                                

 

Markéta Kovaříková                                                 Miroslav Brož

Český helsinský výbor                                              Konexe o.s.

 

Petra Ali Dolakova                                                    Jana Smiggels Kavková

Porodní dům U čápa o.p.s.                                        Fórum 50 %

 

Karin Marques                                                           Helena Skálová

Klub K2, o.p.s.                                                          Gender Studies

 

Pavel Novák                                                              Pavel Čižinský

ProAlt - Iniciativa pro kritiku reforem                     Iniciativa za práva pracovních migrantů

a na podporu alternativ                                             a migrantek

Unian

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace