22. 11. 2024 15:15
PROHLÁŠENÍ K NOVÉMU ZÁKONU O STÁTNÍM OBČANSTVÍ
Ministerstvo vnitra si za modernizaci institutu českého státního občanství vybírá velkou daň
Senátu Parlamentu České republiky
k rukám předsedy Milana Štěcha
Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, v příloze si Vám dovoluji zaslat Prohlášení k novému zákonu o státním občanství, které podepsalo 24 organizací. Prohlášení se týká nové právní úpravy státního občanství, kterou pod číslem senátního tisku 87/09 v současné době projednává Senát, přičemž Ústavně-právní výbor Senátu a Výbor pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost Senátu mají tento materiál na programu zítra, dne 15.5.2013 a plénum se má tomuto tématu věnovat dne 16.5.2013.
S pozdravem
Mgr. Pavel Čižinský
...
PROHLÁŠENÍ K NOVÉMU ZÁKONU O STÁTNÍM OBČANSTVÍ
Ministerstvo vnitra si za modernizaci institutu českého státního občanství vybírá velkou daň
Senátorkám a senátorům Parlamentu ČR
Praha 1, Valdštejnské náměstí
epodatelna@senat.cz
V Praze dne 15. dubna 2013
Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři,
obracíme se na Vás v souvislosti s novým zákonem o státním občanství České republiky, který Poslanecká sněmovna schválila dne 27.3.2013 (sněmovní tisk 827). Tento zákon je velmi významný, neboť přináší komplexní rekodifikaci státoobčanského práva.
Nový zákon reaguje na dosavadní neutěšený stav, kdy Česká republika udělovala - v poměru k celkovému počtu cizinců zde žijících - vůbec nejnižší počet státních občanství v celé Evropské unii. Zákon přináší zásadní pozitiva, mezi nimiž je třeba uvést umožnění dvojího občanství, přiznání nároku na občanství tzv. přistěhovalcům druhé generace nebo poměrně velkorysý přístup k emigrantům a všem, kteří v minulosti české nebo i československé občanství ztratili.
Tato modernizace právní úpravy státního občanství je však spojena s poměrně razantním zvýšením pravomocí, které mají nad cizinci úředníci Ministerstva vnitra a pracovníci zpravodajských služeb. Je třeba zmínit především 3 hrozící rozpory s Ústavou, které hodlá nový zákon zavést, a to:
- - Testy DNA pro některé nemanželské děti českého otce a matky - cizinky, přičemž cílem tohoto opatření má být předcházení fingovaným/účelovým určením otcovství. Zavedení genetických testů, které si dotyčné rodiny navíc musí samy hradit, je však nejen nepřiměřeným zásahem do soukromí, nýbrž i nepřípustnou diskriminací nemanželských dětí oproti dětem manželským, kterou již zakázal i Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku vrozsudku Genovese proti Maltě ze dne 11.10.2011.
- - Zpravodajské služby a Policie mají získat jakési právo veta ohledně udělení občanství cizinci, proti němuž existují utajované informace svědčící o jeho nebezpečnosti, přičemž dotyčný cizinec se obsah těchto informací nedozví a tato rozhodnutí budou i vyloučena ze soudního přezkumu. Absence soudní kontroly by vedla k faktické nekontrolovatelnosti rozhodování ministra vnitra a nepřiměřené moci tajných služeb, jejichž činnost nepožívá obecné důvěry ani záruk před zneužitím, nad cizinci.
- - Diskriminace těch emigrantů zčeských zemí, kteří se přestěhovali na Slovensko. Zatímco emigranti do všech ostatních zemí (např. do států Jižní Ameriky), budou mít právo získat znovu české občanství, ti Češi, kteří se např. ve 30. letech 20. století nebo po roce 1993 přestěhovali na Slovensko, toto právo mít nebudou. Stímto souvisí i plánované ukončení opatření řešících rozpad ČSFR vroce 1992, ač vČR stále mnoho obětí rozpadu naší někdejší federace žije a ač Václav Klaus sVladimírem Mečiarem tehdy slibovali, že rozpad Československa nebude mít negativní dopady do života občanů.
Domníváme se, že udělení státního občanství je - z právního hlediska - završením integrace cizinců do české společnosti. Nový zákon by měl podmínky pro tuto integraci nastavit férově a spravedlivě, což mimo jiné znamená, že podmínky musí být formulovány jasně a ne vágními termíny typu „integrace z hlediska rodinného" (viz § 13 odst. 1 nového zákona), pod nimiž nikdo neví co si představit. Po cizincích by zpravidla nemělo být požadováno to, co není požadováno po českých občanech (viz např. majetková přiznání dle § 14 odst. 7 nového zákona). Stát by neměl cizincům ukládat povinnost být jaksi „lepší" než je průměrný český občan. Podmínky by měly být nastaveny tak, aby cizinci měli reálnou možnost na občanství dosáhnout. Udělení občanství totiž nemá být jen „odměnou" za to, že se migrant integroval, nýbrž může být i pomocí tomuto migrantovi k lepší sociální integraci. A stejně jako je v zájmu trvale usazených cizinců získat české občanství, tak je i v zájmu demokratického českého státu, aby jeho trvalí obyvatelé občanství měli a aby usazení přistěhovalci nezůstávali napořád cizinci, tj. obyvateli druhé kategorie.
Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, dovolujeme si Vás tímto vyzvat, abyste nový zákon o státním občanství upravili ve shora uvedeném duchu a s příslušnými pozměňovacími návrhy vrátili zpět do Poslanecké sněmovny.
S úctou
Marek Čaněk Miroslav Dvořák
Konsorcium nevládních organizací Poradna pro občanství/Občanská a lidská
pracujících s migranty v ČR, o.s. práva
Eva Kavková Kateřina Červinková
Evropská kontaktní skupina InBáze o.s.
Lucie Trlifajová Elena Tulupova
Multikulturní centrum Praha Agency for Migration and Adaptation
AMIGA o.s.
Pavla Redlová Libor Kučera
program Migrace, Člověk v tísni o.p.s. Poradna pro integraci
Magda Faltová Martin Rozumek
Sdružení pro integraci a migraci Organizace pro pomoc uprchlíkům
Cristian Popescu Jitka Poláková
SOZE proFem o.p.s.
Vladislav Günter Ngo Thi Quynh Nga
Centrum pro integraci cizinců Klub Hanoj
Zuzana Vodňanská Bohdan Rajčinec
META o.s. - Sdružení pro příležitosti mladých Ukrajinská iniciativa v České republice
migrantů
Markéta Kovaříková Miroslav Brož
Český helsinský výbor Konexe o.s.
Petra Ali Dolakova Jana Smiggels Kavková
Porodní dům U čápa o.p.s. Fórum 50 %
Karin Marques Helena Skálová
Klub K2, o.p.s. Gender Studies
Pavel Novák Pavel Čižinský
ProAlt - Iniciativa pro kritiku reforem Iniciativa za práva pracovních migrantů
a na podporu alternativ a migrantek