Bílý pták s černým znamením, 1970 ... film
Autorem námětu Bílého ptáka je představitel jedné z rolí, Ivan Mykolajčuk. Herec přišel s motivy, které sám v mládí viděl nebo zaslechl na rodné Bukovině. Společně s Illjenkem napsali scénář během dvou měsíců.
Bílý pták s černým znamením |
-(Bilyj ptach z čornoju oznakoju, 1970) je třetí celovečerní film Jurije Illjenka, proslaveného ve světě kameramanskou prací pro Paradžanovovy Stíny zapomenutých předků. Autorem námětu Bílého ptáka je představitel jedné z rolí, Ivan Mykolajčuk. Herec přišel s motivy, které sám v mládí viděl nebo zaslechl na rodné Bukovině. Společně s Illjenkem napsali scénář během dvou měsíců.
Rodina Zvonarjových
Příběh časově spadá do let 1937-1947. Severní Bukovina se roku 1940 stala součástí sovětské Ukrajiny, zatímco jižní Bukovina zůstala pod německou nacistickou nadvládou. Děj je soustředěn kolem početné rodiny Zvonarjových. Příběh lze rozdělit do dvou linií, které se prostupují - jednu tvoří mladší Zvonarjův syn Heorhij, druhá, poněkud složitější, zachycuje osudy starších bratrů Petra, Oresta a Bohdana. Na vzájemné bratrské vztahy silně působí politicko-sociální situace v zemi.
Osud každého ze tří starších bratrů se ubírá svým směrem, ačkoliv chlapci původně vycházejí z jednoho místa, z rodiny hudebníka a pašeráka Zvonarja. Oddálení jejich cest však vždy probíhá na základě nějakého přiblížení. Hlavním z těchto pojítek je láska k dceři místního kněze Daně. Dívka koketuje s Petrem a u přímočarého Oresta tím vzbudí nevraživost. Němý Bohdan si své tiché utrpení nechává pro sebe. Dana se však zakrátko vdává za sovětského vojáka a mezi bratry, kteří se obřadu účastní jako hudebníci, rozdělí svatební koláč - nesmělý Bohdan přijímá, Petro s hrdostí odmítne, Orest vezme a odhodí. Během hostiny je vyhlášen poplach a voják musí okamžitě narukovat. Orest přebírá nevěstu a odvádí ji na vlastní „svatební noc".
Události se posunují. Ničemu se neprotivící Bohdan je odveden do války Ruska s Rumunskem, nafoukaný komunista Petro odchází s Rudou armádou a Orest žije s Danou v lese, kde bojuje v řadách „černých nacistů", banderovců. K dalšímu střetu dojde po odchodu Dany od Oresta, kdy se do vsi vrací manžel a zuřivý Orest se mu přichází pomstít. Ve snaze zachránit ruského komunistu z hořícího traktoru umírá i za sovětský lid bojující Petro.
V závěru se naposledy setkávají oba zbylí sourozenci. Do té doby nečinný Bohdan se mstí banderovci Orestovi za smrt bratra. Dana, která trpí za své pokoření, ztrácí chuť žít, nakonec totiž nenáleží nikomu. Ani jeden si ji nezaslouží, stejně jako si ona nezaslouží je. Odlišnost přístupů tří bratrů k Daně se dá přenést i na obecné vztahy obyvatel k rodné zemi. Dívka tu může představovat Ukrajinu, o niž bojují a kterou milují všichni. A ona neví, koho si vybrat. Tak končí v pochybném svazku s nezúčastněným ruským vojákem, který ji ještě za svatební hostiny zběžně políbí a řekne: „Už musím".
Samostatnou linii tvoří příběh nejmladšího bratra - Heorhije. Má jen málo dějových zvratů, zato ji prostupují mýty. S životem Heorhije souvisí právě legenda o čápovi, bílém ptáku s černým znamením. Praslovanský bůh Svaroh na žádost lidí, aby je zbavil hadů a žab, sebral všechny plazy a hmyz do pytle. Potkal jednoho člověka a poprosil ho vyhodit pytel do řeky Slavut - pod podmínkou, že se do něj nepodívá. Člověka však za chvíli přemůže zvědavost a pytel rozváže. Hadi, žáby a všechno, co je uvnitř, vyskočí ven a rozleze se po zemi. Svaroh se rozzlobil. Rozhodl se člověka potrestat. Proměnil ho v čápa, který se od té doby živí plazy a žábami. Musí sbírat to, co sám vypustil...
Na vyprávění legendy, kterým matka utěšuje syna, pak navazuje biblický motiv o zakázaném ovoci. Hoch trhá jablka v zahradě prostitutky Vivdi. Přistižen říká: „Nepotřebuji vaše jablka, hledal jsem jen strom, aby se mně otevřely oči, abych prozřel... abych byl jako Bůh." Vivďa na to trpce odpoví: „Až tě stokrát prodají a koupí za kus chleba, pak prozřeš."
Heorhij se v dospělosti s Vivďou ožení. Ráno po svatební noci je manželka zastřelena. Příběh se vrací k legendě o čápovi, přičemž přetváří její vyznění. Touhu po prozření, která musí být zákonitě potrestána, nemá cenu potlačovat. Heorhij nahlédl do zakázaného pytle. Oženil se s ženou, kterou společnost zavrhla. Vědomě tím spáchal před „čistou" vesnicí hřích. Heorhij, označený černou skvrnou, se vyloučil z většiny a stal se protikladem starších bratrů.
Zdroj: http://video.google.cz#
foto: Білий птах з чорною ознакою,nashformat.com.ua